HOGYAN VÁLASSZUNK ÓVODÁT?

 

NÉZD MEG VIDEÓNKAT!

 

Egy óvoda kiválasztása nagy felelősséggel jár, hiszen gyermekünk jövőjéről döntünk. Több szempontot érdemes figyelembe venni, hogy a lehető legjobb intézményt megtaláljuk. 

Az alábbiakban néhány javaslattal szolgálnánk, hogy melyek azok a szempontok, amelyeket mindenképpen érdemes megvizsgálni, mielőtt döntenénk. Javaslatainkat, az óvodánkat választott szülők véleményének figyelembe vétele mellett tesszük közzé. 

 

   

 

Hogyan induljunk neki?

 

Fontos, hogy a 2015. szeptember 1-től jogszabályi változás lép életbe, melynek alapján a  Nkt. 8. § (2) a következőképpen változik: „A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a harmadik életévét betölti, a nevelési év kezdő napjától legalább napi négy órában óvodai foglalkozáson vesz részt.'

Tehát gyermekünk 3 éves korát követő szeptember 1. napjától, OM azonosító számmal rendelkező óvodába kell íratni. A megfelelő óvoda kiválasztása azonban időigényes, ezért érdemes azt 3-6 hónappal előtte elkezdeni. A legjobb magánóvodákban a férőhelyek száma korlátozott.

 

1. Előzetes tájékozódás 

Interneten: az internetes keresőben keressünk rá az óvodára, olvassuk el az ott leírtakat. Nagyon fontos információkat tartalmazhat. Ha valamit nem értünk, vagy további információkra van szükségünk, esetleg nem találunk kellő információt, írjuk le és a telefonos, vagy személyes találkozás során kérdezzünk rá. Fontos, hogy a leírtak és a telefonos és/vagy a személyes megbeszélés alkalmával elhangzottak összhangba legyenek.

Telefonon: Amennyiben rendelkezésünkre áll a telefonszám, hívjuk fel az óvodát, és kérjük az óvoda vezetőjét. Hiteles információt az óvoda vezetője és az óvoda fenntartója, illetve az ezzel megbízott személy tud adni. Az óvodapedagógusnak, vagy dajkának ez nem feladata, és szakmai rálátása sem olyan széleskörű. Minden esetben kérdezzük meg azokat a kérdéseket, amelyekre szeretnénk választ kapni, és kérjünk időpontot személyes találkozóra. Amennyiben arról tájékoztatnak, hogy visszahívnak minket, várjuk meg, mert elképzelhető, hogy olyan időpontban telefonáltunk, amely nem alkalmas hosszabb megbeszélésre. A telefonos érdeklődés esetén figyeljünk a következőkre: mennyire volt udvarias a telefonos segítségünk, válaszai pontosak és szakszerűek voltak? 

A barát és ismerős véleménye: amennyiben már van olyan ismerősünk, aki elégedett jelenlegi magánóvodai választásával, vegyük figyelembe a lehetséges óvoda kiválasztásánál. Csak azért mert gyerekünk legjobb barátja az ismerősünk gyermeke, NEM kell ugyanabba az óvodába íratnunk saját gyermekünket, de tapasztalatait mindenképp érdemes meghallgatni és levonni a számunkra fontos következtetéseket. 

Jogszabályi megfelelőség: mindezek után még javasoljuk, hogy nézzék meg az Oktatási Hivatal oldalát, hogy a választott intézmények szerepelnek a hivatalos nyilvántartásban. Sok esetben olyan intézmények is óvoda megnevezést használnak, akik OM azonosító számmal nem rendelkeznek, így rájuk más előírás vonatkozik, a gyermekeket nem az óvodai előírások szerint kötelesek nevelni. 

 

2. Személyes látogatás során mit figyeljünk és kérdezzünk meg? 

Személyes találkozás előtt, minden esetben javasoljuk az interneten, és a telefonon való tájékozódást, és időpont egyeztetést. Érdemes egy terepszemlét tartani a látogatás előtt, hogy mennyire szimpatikus számunkra a környezet. Az intézményekben egész napos jól megszervezett oktató nevelő munka folyik, ezért ha nem jelentkeztünk be, lehet, hogy idő hiányában, az óvoda képviselője nem tud kellő időt ránk fordítani, így elképzelhető, hogy nem a tényleges információk birtokába jutunk.  

Az első benyomás: az egyik legfontosabb érzés, figyeljük meg, mit látunk, érzünk ez alatt. Az anyai megérzések döntőek!

Elhelyezkedés: fontos szempont, de NEM a legfontosabb, hogy az óvoda mennyire van közel az otthonunkhoz. Az elhelyezkedésnél inkább azt vegyük figyelembe, hogy az mennyire egészséges környezetben fekszik. Nem mindegy ugyanis, hogy gyermekünk az elkövetkezendő évek nagy részét mennyire egészséges, tiszta levegőjű helyen tölti. Fontos hogy megnézzük, hogy az intézménybe lépve milyen hőmérséklet fogad. 

Csoportszobák légköre: nézzük meg, hogy a bútorok milyen minőségűek, hogy a falak tiszták, rendezettek-e a körülmények. Minden csoportszobához tartozzon fürdőszoba-WC. 

Csoportok létszáma, összetétele: nagyon fontos, hogy megtudjuk, hogy a csoportban egy óvónőre hány gyermek jut. Egy óvónőre a 10-12 fő az ideális, így biztosítható a gyermeknek a megfelelő, csoportszintű nevelés és egyben a differenciált nevelés megoldására is van lehetőség.

Az óvónők létszáma, állandósága, szakértelme, tapasztalata, végzettsége: Gyermekcsoportonként két óvónő és egy dajka legyen, (kisebb vagy nagyobb létszámú csoport esetén változhat). Az óvodákban, az irányított nevelési munka túlnyomórészt a délelőtti órákban valósul meg. A legjobb helyen gyermekünk, egy összeszokott és jól képzett pedagógus gárda mellett van. A gyermeki fejlődés prevenciós jellegéhez is legnagyobb mértékben az járul hozzá, ha a pedagógusok több diplomával rendelkeznek. 

Egyéb óvodai szakemberek fontosságaA jobb intézmények, saját főállású logopédussal és, vagy fejlesztő pedagógussal rendelkeznek, ezzel is segítve az óvodapedagógusok munkáját. 

Játszóudvar felszereltségénél, mindenképpen keressük, a csúszdát, hintát, mászókát, homokozót. Kérdezzünk rá, hogy milyen gyakoriak a szabad játékok az udvaron. FONTOS! Az udvar méretéből ne vonjunk le következtetéseket, ugyanis a gyermek biztonsága érdekében egy hatalmas területen is csak egy kijelölt részen játszhatnak a gyerekek, hogy a pedagógusok szemmel tarthassák őket és az esetleges balesetek, elkerülhetőek legyenek.

Étkezési lehetőségek: Az óvodában négyszeri étkezést kell biztosítani. A legjobb óvodák az étkezéseket kivétel nélkül (reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna), erre engedéllyel rendelkező közétkeztetéssel foglalkozó céggel szállítják az óvodába, nem saját maguk szerzik be, ezzel is biztosítva, az egészséges, és az előírásoknak megfelelő étkezést. Lehetőséget adnak továbbá a diétás és mentes étkezésekre is.

Foglalkozások az óvodában: Az egyik legfontosabb szempont, hogy az óvoda, milyen programmal neveli gyermekünket. Vegyük figyelembe, hogy a nevelés szinterei, a gyermeki fejlődés fokmérői. A foglalkozások sokszínűsége által kap gyermekünk rálátást a világra, ismerkedik meg új dolgokkal. Ezek segítik elő, hogy a repertoárból a számára legértékesebbeket megtalálhassa. Fontos azonban a szabad játék is, mely során mélyül az általa választott tudás.

Programok az óvodában: Az óvo­dai ünne­pek, a hagyo­má­nyok őrzése mind a közös­ségi érzést, a vala­hová tar­to­zás fogal­mát és a kul­tu­rá­lis iden­ti­tás kiala­ku­lá­sát segí­tik. Mind­ezen túl az iskolában sok­kal könnyebben tanul majd a tör­té­ne­lemről és ezen keresz­tül a jeles napok­ról, hiszen lesz már „sze­mé­lyes élmé­nye”, amit az óvo­dá­ból és a csa­lád­ból hozott.

Tanulság levonása és összegzés, végső döntés meghozatala előtt, mérlegeljünk, és a tapasztalatokat, véleményeket beszéljük meg a családdal és a gyermekünkkel.